HD:2006:6
- Keywords
- Konsumentskydd - Reglering av marknadsföring
- Year of case
- 2006
- Date of Issue
- Register number
- S2004/1107
- Archival record
- 30
- Date of presentation
En näringsidkare förbjöds att fortsätta med sådan marknadsföring av mobiltelefonabonnemang där konsumenten erbjuds avgiftsfri samtalstid, om inte konsumenten kan utnyttja förmånen i dess helhet genast då samtalen debiteras och om inte näringsidkaren förbinder sig att bibehålla storleken av förmånen under den tid förmånen utnyttjas. Marknadsföringen ansågs vara otillbörlig mot konsumenterna på sådant sätt som avses i 2 kap. 1 § 1 mom. konsumentskyddslagen. (Omröstn.)
Fråga även om den marknadsföring som näringsidkaren bedrivit i övrigt uppfyllde de krav som ställs på marknadsföringen av konsumtionsnyttigheter, bl. a. beträffande det sätt på vilket näringsidkaren angav prisuppgifter och begränsningar som gällde erbjudandet.
KSL 2 kap
F om prisinformation vid marknadsföring av konsumtionsnyttigheter