Go to front page
Precedents

16.1.2006

Precedents

Full text of the decisions published on the Supreme Court website and in the Yearbook since 1980. For the years 1926–1979, only the title or index text is visible.

HD:2006:6

Keywords
Konsumentskydd - Reglering av marknadsföring
Year of case
2006
Date of Issue
Register number
S2004/1107
Archival record
30
Date of presentation

En näringsidkare förbjöds att fortsätta med sådan marknadsföring av mobiltelefonabonnemang där konsumenten erbjuds avgiftsfri samtalstid, om inte konsumenten kan utnyttja förmånen i dess helhet genast då samtalen debiteras och om inte näringsidkaren förbinder sig att bibehålla storleken av förmånen under den tid förmånen utnyttjas. Marknadsföringen ansågs vara otillbörlig mot konsumenterna på sådant sätt som avses i 2 kap. 1 § 1 mom. konsumentskyddslagen. (Omröstn.)

Fråga även om den marknadsföring som näringsidkaren bedrivit i övrigt uppfyllde de krav som ställs på marknadsföringen av konsumtionsnyttigheter, bl. a. beträffande det sätt på vilket näringsidkaren angav prisuppgifter och begränsningar som gällde erbjudandet.

KSL 2 kap
F om prisinformation vid marknadsföring av konsumtionsnyttigheter

Top of page